Uppsägning och avflytt

Uppsägning

När du vill flytta från lägenheten har du alltid en uppsägningstid på tre kalendermånader. Upphörande av hyreskontraktet räknas från nästkommande månadsskifte och därefter tre månader fram i tiden. Vid dödsfall är uppsägningstiden normalt en kalendermånad. Uppsägning kan göras via e-signering på Mina Sidor eller den kan vara skriftlig. Om skriftlig så hittar du uppsägningen på ditt hyresavtal. Uppsägningen bekräftas alltid av oss på Mina Sidor eller i brev ställt till hyresgäst som sagt upp lägenheten för avflytt. Samtliga parter som står på hyresavtalet behöver signera uppsägningen.

Visning av din lägenhet

Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer tillsammans överens om tid för visning.

Checklista

Övrigt att tänka på under tiden från att du sagt upp lägenheten hittar du här i vår checklista för avflytt:

  • Vi vill eventuellt göra en förhandsbesiktning på lägenheten, om så är fallet kontaktar vi dig.
  • Städningen är en viktig del av flytten. Innan slutbesiktning skall lägenheten städas grundligt, använd foldern Städtips som stöd. Foldern postas till dig tillsammans med bekräftelsen på uppsägningen. Om städningen inte godkänns vid besiktningen kan vi behöva anlita städbolag och debitera dig kostnaden. Vi rekommenderar därför att själv anlita städbolag då man har städgaranti, priset är ofta är förmånligare när man bokar som privatperson då man har rätt till RUT-avdrag. Tips är att spara en trasa och rengöringsmedel i lägenheten tills slutbesiktningen är gjord.
  • Vinds- och/eller källarförråd samt garage skall tömmas och städas.
  • Besiktning av lägenheten utförs när den är tömd och städad. Det är bra om du själv kan vara med vid slutbesiktningen. Kontakta oss i god tid för att boka in slutbesiktningen.
  • Har du utfört egna åtgärder i lägenheten, exempelvis målat och tapetserat, ska detta ha utförts på ett fackmannamässigt sätt och inom en neutral färgskala. Om inte kan du bli återställningsskyldig, alternativt åtgärdas av oss och vi debiterar dig.
  • Persienner och andra installationer, exempelvis tvätt- och diskmaskin, kan övertagas/inlösas av nästkommande hyresgäst. Kommer man inte överens skall installationer tas bort. Eventuella skador och fönsterbågar återställs. I annat fall blir du ersättningsskyldig för återställandet.
  • Onormalt slitage och skador ersätts av den som flyttar från lägenheten. Skadade/bortrivna tapeter och fettfläckar på väggar är ett vanligt exempel på skada som måste ersättas. Även håltagning i våtutrymme (brutet tätskikt) eller i fasad (vid t ex fönster/balkong) kan räknas som onormalt slitage.
  • Senast på avflyttningsdagen ska samtliga nycklar och övrigt tillhörande lägenheten lämnas till vårt kontor eller till vår besiktningsman i samband med besiktningen om inte annat avtalats.
  • Saknas nycklar till lägenheten vid avflytt behöver vi byta lås. Kostnaden debiteras dig.
  • Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer själva överens om tid för det.
  • Kom ihåg att avsluta ditt elabonnemang när du flyttar för att undvika att bli felaktigt fakturerad av elbolaget. Slutdatum får dock inte vara tidigare än slutdatumet på hyresavtalet om ingen annan överenskommelse gjort med nästkommande hyresgäst.
  • Adressändra och flytta telefoni/bredband i tid.