Vanliga frågor – FAQ

Vissa frågor är vanligare än andra, och på den här sidan har vi samlat de frågor som vi ofta får från våra hyresgäster, blivande hyresgäster och flyttande hyresgäster. Saknar du fortfarande svar på några av dina funderingar så ber vi dig att kontakta oss.

Betalning

Kan jag få en ny hyresavi?

+ -

En vanlig fråga vi får från våra hyresgäster är vad man gör om man har råkat tappat bort sin hyresavi. Vi skickar ut hyresavierna kvartalsvis i förskott.

Enklast att se din hyresavi är att logga in på Mina sidor med mobilt bankID. Där kan du hitta dina hyresavier. Du kan också maila oss på info@masmastaren.se så skickar vi dig en ny avi. Har du inte tillgång till mail, kan du självklart ringa vår kundtjänst på 023-70 46 40.

Tips är att anmäla autogiro eller att registrera dig för e-faktura hos din Internetbank och på så vis spara på miljön och undvika onödiga pappersutskick.

Kan jag få min hyresavi som e-faktura?

+ -

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din Internetbank. Du anmäler dig till tjänsten i din Internetbank genom att söka på Masmästaren (e-faktura). När anmälan är gjord får du en bekräftelse via e-post och från nästa kvartalsavisering skickas dina hyresavier till din Internetbank som elektroniska fakturor.

Hur registrerar jag mig för autogiro?

+ -

Autogiro är ett enkelt sätt att betala hyran. Med autogiro dras hyresbeloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag (förfallodagen). Du får fortfarande hyresavier så att du ser vilket belopp som kommer att dras.  Autogiroavierna kan du få per post eller som E-faktura till din Internetbank. Det finns flera sätt att anmäla sig till tjänsten. Om Du har e-legitimation kan du anmäla dig till tjänsten här, genom att fylla i denna blankett: Medgivandeblankett 

Du kan också registrera din anmälan genom att gå in på www.autogiro.se, skriva ut E-formuläret ”Autogiroanmälan – medgivande till kontonummer” och skicka in det till oss. Anmälan kan också göras i Internetbanken, hör med din bank om hur du går tillväga. Om du vill att vi skickar ut en medgivandeblankett till dig eller har frågor om tjänsten är du välkommen att maila oss på info@masmastaren.se eller ringa oss på telefonnummer 023- 70 46 40.

Nycklar/låsbyte

Vad gör jag om jag låst mig ute?

+ -

Om det är under våra ordinarie öppettider (vardagar 8-12, 13-16) kan du ringa till Masmästarens Felanmälan på 023-70 46 40. Vi har huvudnyckel och kan hjälpa dig att komma in.

Om du blivit av med nyckeln eller blivit utelåst utanför ordinarie öppettider kan du ringa jouren på 020-641 641, de har då möjlighet att släppa in dig om du kan legitimera dig. Kostnaden för detta debiteras dig direkt av väktare via faktura eller kontant.

Vad gör man vid en förlorad nyckel, behövs ett låsbyte?

+ -

När en nyckel försvinner behöver du göra en felanmälan och av säkerhetsskäl behöver då ett låsbyte göras. Detta för att inte någon obehörig skall kunna ta sig in i din lägenhet. Kostnaden för låsbytet debiteras dig och du får en faktura på posten. Låsbytet sker så snart som möjligt, oftast nästa vardag.

Min nyckel har gått sönder! Vad kostar en ny?

+ -

Det kostar dig ingenting om du kommer in med den trasiga nyckeln till oss. Ta med den trasiga nyckeln till närmaste Masmästaren förvaltningskontor så hjälper vi dig med en ny nyckel.

Får jag göra egna kopior på mina nycklar så att en kompis eller släkting kan ha den?

+ -

Du får absolut inte göra egna kopior på nycklar utan det måste gå genom oss på Masmästaren. Vi måste kunna säkerställa för kommande hyresgäster att det inte finns fler nycklar i omlopp till lägenheterna av säkerhetsskäl.

Vad händer om jag tappar bort min tagg/en elektronisk plastbricka?

+ -

Taggar är likvärdiga med nycklar, tappar du din tagg behöver du genast göra en felanmälan om det till oss. Detta för att vi av säkerhetsskäl behöver spärra taggen i vårt system så att ingen obehörig kan använda taggen. Vi skapar en ny tagg som du får kvittera ut på vårt kontor, kostnaden för detta debiteras dig.

Byte/överlåtelse/andra hand

Andrahandsuthyrning, är det tillåtet?

+ -

Generellt tillåter vi inte uthyrning i andra hand. Vid särskilda skäl, exempelvis studier eller tjänstgöring på annan ort, kan andrahandsuthyrning under en begränsad tid godkännas. Kontakta då Boservice för att få hjälp med ansökan om andrahandsuthyrning samt få ett skriftligt godkännande. Som förstahandshyresgäst behöver man själv hitta en lämplig andrahandshyresgäst, ansvara för att hyran betalas i tid samt att lägenheten vårdas väl under hela andrahandsuthyrningen.

Kan jag överlåta min lägenhet?

+ -

Om en hyresgäst önskar överlåta sitt hyresavtal till ny hyresgäst prövas den nya hyresgästen enligt Masmästarens uthyrningspolicy och kreditkontroll utförs.

Kan jag ansökan om att få byta lägenhet med någon?

+ -

Lägenhetsbyten mellan två hyresgäster där den ena ej är hyresgäst hos Masmästaren hanteras på samma sätt som vid en nyuthyrning. Ny hyresgäst prövas enligt Masmästarens uthyrningspolicy och kreditkontroll utförs i sedvanlig ordning.

Felanmälan/Jour

Vid akuta fel & störningar utanför ordinarie öppettider, hur når jag jouren?

+ -

Utanför våra ordinarie öppettider anmäls akuta fel i lägenhet eller lokal till Masmästarens jour på telefon 020-641 641. Fel som ej är akuta anmäler Ni i vanlig ordning via felanmälan på Mina Sidor Masmästarens hemsida eller via telefon på 023-70 46 40 under våra öppettider.

Jouren åtgärdar endast allvarligare fel i lägenheten. Som allvarliga fel räknas exempelvis helstopp i avlopp, vattenläckage, inget vattenflöde eller att det saknas värme eller el i hela lägenheten. Har du tappat en lägenhetsnyckel utanför ordinarie öppettider ringer du jouren så kommer en väktare och släpper in dig. Tänk på att du måste kunna identifiera dig med ID-kort eller körkort. Kostnaden för detta debiteras dig direkt av väktare via faktura eller kontant.

Om du upplever störningar från annan boende i huset sena kvällar och nätter kan du ringa ut jouren. Till sådana störningar räknas t.ex. hög musik eller granne som har en fest med högljudda deltagare, bråk och höga skrik. Ljud från barn som leker eller spolande vatten i kranar räknas dock inte som en sådan störning utan hör till ett normalt vardagsliv. Det bästa är om man själv ringer på sin grannes dörr och berättar att man blir störd innan man ringer ut jouren. Tänk på att om du ringer ut jouren i onödan blir du själv skyldig att stå för utryckningskostnaden.

Om du observerar ett misstänkt brott behöver du kanske istället ringa Polisen. Ring 112 vid pågående brott och akut fara.

Hur gör jag en felanmälan?

+ -

Enklast gör du en felanmälan via Mina sidor, eller kontaktar Boservice på tel 023-70 46 40. Om felet är akut och inträffar utanför kontorstid kontaktar du vår jour, 020-641 641.

Flytta in/ut

Det saknas en nyckel vid avflytt. Vad händer då?

+ -

Om inte samtliga nycklar till lägenheten lämnas till vårt kontor eller vår besiktningsman vid avflyttningsdagen måste vi byta lås. Denna kostnad debiteras dig.

Hur fungerar visning av lägenheten inför nästa hyresgäst?

+ -

Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer tillsammans överens om tid för visning.

Hur städar jag när jag flyttar ut?

+ -

När du ska flytta ut från en lägenhet är flyttstädningen mycket viktig. Tänk att du lämnar lägenheten i det skick du själv skulle vilja ha den när du flyttar in. Är städningen dåligt utförd kan du själv få göra om den efter besiktningen, alternativt städar en städfirma och du får stå för kostnaden.

Tänk på att det är mycket billigare för dig som privatperson att boka städbolag med RUT-avdrag än om vi behöver boka städbolag och fakturera dig i efterhand för att städningen inte är godkänd.

För att underlätta har Masmästaren tagit fram foldern ”Städtips inför flyttningen”.

Förråd och bilplats

Jag behöver en bilplats. Kan jag hyra det av Masmästaren?

+ -

Masmästaren har ett stort antal parkeringsplatser som främst hyrs ut till våra hyresgäster. Det kan finnas parkeringsplats utan och med motorvärmare, uppvärmda garageplatser samt laddstation för elbil. Är du i behov av att hyra parkering till ditt fordon? Vänligen kontakta oss på info@masmastaren.se eller på telefon 023-704640 så hjälper vi dig.

Finns förråd att hyra?

+ -

Till varje lägenhet finns normalt ett lägenhetsförråd. Dessa varierar i storlek, men är avsedda att klara de behov en hyresgäst normalt har gällande förrådsytor. Vid behov av mer förrådsytor finns sällan extra förråd att hyra. Kontakta oss på telefon 023-70 46 40, eller info@masmastaren.se vid flera funderingar kring detta.

Vad kan jag förvara i förrådet?

+ -

Förvara aldrig värdeföremål i Ditt förråd. Förråden har som regel en lägre säkerhet än Din lägenhet och hemförsäkringen täcker kanske inte. I källarförråd bör du inte placera saker direkt på golv eller mot vägg då risk för fukt kan finnas.

 

Hyresavtal/uppsägning

Hur säger jag upp min lägenhet?

+ -

Vi behöver uppsägningen signerad av samtliga parter som står på kontraktet. Man kan med fördel säga upp sin lägenhet via e-signering med mobilt bankID på Mina sidor. Det går också bra att skriftligen skicka in uppsägningen via brev eller lämna den personligen till ett av Masmästarens förvaltningskontor. Vi bekräftar sedan uppsägningen via Mina Sidor eller med brev.

Uppsägningstiden på lägenheten är alltid tre kalendermånader, och upphörandet av hyreskontraktet räknas från nästkommande månadsskifte och därefter tre månader fram i tiden.

Vid dödsfall är uppsägningstiden normalt en kalendermånad.

 

Mina sidor

Vad är Mina sidor och var hittar jag dessa?

+ -

Mina sidor är en tjänst för våra hyresgäster, men även för våra bostadssökande. Här kan du som hyresgäst utföra de flesta ärenden som uppstår kring ditt boende. Du kan göra en felanmälan, se betalningshistorik, skriva ut en hyresavi mm. Som bostadssökande kan du här bland annat göra intresseanmälningar på lediga lägenheter, prenumerera på vårt utbud av lägenheter. Du registrerar en användare för att logga in, men som hyresgäst hos Masmästaren kan inloggning med mobilt Bank-id erbjudas. Titta gärna in i tjänsten!

Renovering

Blir jag av med min lägenhet vid en stor renovering?

+ -

Nej, som hyresgäst är du alltid garanterad din hyresrätt, även om lägenheten genomgår en stor renovering. Däremot kan du tvingas att flytta under renoveringen. I så fall hjälper Masmästaren till att skaffa ersättningsboende under renoveringstiden.

Min lägenhet behöver renoveras. Vad gäller?

+ -

Alla lägenheter besiktigas vid in- och utflyttning. Där noteras slitage och renoveringsbehov. Detta förs sedan in i en underhållsplan som Masmästaren har för varje fastighet. Prioriteringar görs sedan årligen då alla renoveringsbehov vägs mot varandra. Där avgörs vad som kan göras det kommande året. Tyvärr så finns ej möjlighet att ta alla åtgärder i alla lägenheter på en gång då det helt enkelt inte finns ekonomiska möjligheter till det.

Normalt så renoveras en lägenhet löpande och med olika tidsintervaller, beroende på vad i lägenheten som avses. Tapeter byts oftast var femtonde-tjugonde år vid behov medan ett badrum eller kök uppskattas hålla ca 40-50 år.

Studentboende

Har Masmästaren särskilda studentlägenheter att hyra?

+ -

Nej, något särskilt studentboende finns ej hos Masmästaren. Däremot har vi många studenter som bor hos, då i vanliga hyresrätter och ibland delar flera studenter på en större lägenhet.

Söka bostad

Hur ställer jag mig i bostadskö?

+ -

Hos oss på Masmästaren finns ingen bostadskö. Det betyder att alla har samma möjlighet att söka våra lediga lägenheter. Här hittar du alla våra lediga lägenheter.

Vem får lägenheten?

+ -

För oss är det oerhört viktigt att ha nöjda hyresgäster i våra lägenheter då vi vill att man ska trivas och bo hos oss länge. När vi har en ledig lägenhet presenteras den direkt på hemsidan under Sök ledigt och finns sökbar på Mina Sidor i sju dygn.

Vår filosofi är att lägenheten ska passa syftet som den potentiella hyresgästen har med sitt boende. T ex behöver någon som veckopendlar inte en stor trea och en äldre person kanske vi erbjuder en lägenhet i ett hus med hiss eller på bottenvåningen. Bor du redan i någon av våra fastigheter men vill byta lägenhet så går du tillväga på samma sätt och anmäler ditt intresse på ledigt objekt på Mina Sidor.

Våra kriterier för att vara godkänd hyresgäst hos oss ser du i vår Uthyrningspolicy.

Hur vet jag att det kommit ut någon ny lägenhet?

+ -

Ett bra sätt att hålla koll på lediga lägenheter är att lägga en bevakning under ditt sökande på Mina Sidor. Då får du en notifikation i form av e-post varje gång en lägenhet kommer ut på annons utifrån dina önskemål om t ex storlek och ort som du uppgett i din bevakning.

Jag vill flytta till annan lägenhet hos Masmästaren, hur gör jag?

+ -

Vi vill gärna att alla våra hyresgäster ska trivas så bra att ingen vill flytta ifrån oss. Vi vet att många faktorer gör att en flytt ändå kan bli nödvändig. Ändrade familjeförhållanden, arbetsförhållanden eller annat gör att en förändring av det privata boendet måste till. Självklart är vi tacksamma om du som redan bor hos oss och behöver förändra ditt boende stannar hos oss som hyresgäst i en annan lägenhet.

Masmästaren har ingen bostadskö, av skäl du kan läsa om på annat ställe här på hemsidan. Av samma skäl håller vi ej heller någon intern bostadskö. Vill du som bor hos oss hyra en annan lägenhet hänvisar vi till Mina Sidor och hemsidan, där alla lediga lägenheter marknadsförs. Det krav vi ställer är att du varit hyresgäst hos oss i minst tolv månader innan du har möjlighet att anmäla ditt intresse på en annan lägenhet. Har du gjort det är du välkommen att göra en intresseanmälan på lägenheter vi marknadsför till uthyrning på Mina Sidor.

Trivselregler

Får jag grilla på balkongen?

+ -

1. Elgrill på balkongen
Du kan vara lugn, man får grilla på balkongen. Men för att minska brandrisken är det en elgrill som gäller. Håll koll så att det inte röker för mycket in till grannen och tänk på brandsäkerheten. Kol- och gasolgrillar är olämpliga på balkongen eftersom de skapar mycket rök och ökar risken för brand. Engångsgrillar är kolgrillar och ska alltså inte användas på balkongen. Kol- och gasolgrillar passar bättre på innergården!

2. Att grilla på gården
På innergården finns större valfrihet, här kan du grilla med elgrill, kolgrill eller gasolgrill. För bästa brandsäkerhet, dra ut grillen en bit från huset och håll koll på elden. Det är fortfarande du som är ansvarig för det som händer.

3. Uteplatsen
Den som kan njuta av en uteplats kan också njuta av att grilla. Precis som på balkongen fungerar en elgrill fint. Om uteplatsen ligger i anslutning till en innergård kan du grilla med kol- eller gasolgrill, men dra ut grillen en bit på gården så att det inte röker in till grannarna.

4. Grilla ALDRIG på inglasad balkong
Att grilla på en inglasad balkong eller direkt under en balkong är livsfarligt. Man kan nämligen drabbas av kolmonoxidförgiftning om rökgaserna inte ventileras bort som de ska. Hitta en bättre grillplats i det fria!

Sist, men inte minst. Trevlig grillning!

Får jag ha husdjur i hyresrätt?

+ -

Här är några riktlinjer för att både människor och husdjur ska trivas hos oss:

  • Håll hundar kopplade och katter under uppsikt
  • Plocka alltid upp husdjurens avföring, tänk på att det inte är tillåtet att rasta sitt husdjur på innergården för allas trevnad
  • Se till att husdjuren inte besvärar allergiker i bostadsområdet
  • Det är inte acceptabelt att de skäller, jamar eller ylar så att grannar blir störda
  • Reptiler tillåts inte som husdjur i våra lägenheter

Kom ihåg att om ditt husdjur orsakat skador i lägenheten kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut.