Vanliga frågor – FAQ

Vissa frågor är vanligare än andra, och på den här sidan har vi samlat de frågor som vi ofta får från våra hyresgäster, blivande hyresgäster och flyttande hyresgäster. Saknar du fortfarande svar på några av dina funderingar så ber vi dig att kontakta oss.

Betalning

Kan jag få en ny hyresavi?

+ -

En vanlig fråga vi får från våra hyresgäster är vad man gör om man har råkat tappat bort sin hyresavi. Vi skickar ut hyresavierna kvartalsvis.

Enklast att få en ny hyresavi är att logga in på Mina sidor med mobilt bank-id. Där kan du själv skriva ut en ny hyresavi. Annars  mailar du oss på info@masmastaren.se och anger ditt ärende, så skickar vi dig en ny avi. Har du inte tillgång till mail, kan du självklart ringa vår kundtjänst på 023-70 46 40.

För att undvika framtida missöden och dessutom spara på miljön, kan du välja att anmäla autogiro eller att registrerar dig för e-faktura.

Kan jag få min hyresavi som e-faktura?

+ -

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din Internetbank. Du anmäler dig till tjänsten i din Internetbank eller så ringer du oss så hjälper vi dig. När anmälan är gjord får du en bekräftelse via e-post och från nästa avisering skickas dina hyresavier till din Internetbank som elektroniska fakturor.

Hur registrerar jag mig för autogiro?

+ -

Autogiro är ett enkelt sätt att betala hyran. Med autogiro dras hyresbeloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag (förfallodagen). Du får fortfarande hyresavier så att du ser vilket belopp som kommer att dras.  Autogiroavierna kan du få per post eller som E-faktura till din Internetbank. Det finns flera sätt att anmäla sig till tjänsten. Om Du har e-legitimation kan du anmäla dig till tjänsten här, genom att fylla i denna blankett: Medgivandeblankett 

Du kan också registrera din anmälan genom att gå in på www.autogiro.se, skriva ut E-formuläret ”Autogiroanmälan – medgivande till kontonummer” och skicka in det till oss. Anmälan kan också göras i Internetbanken, hör med din bank om hur du går tillväga. Om du vill att vi skickar ut en medgivandeblankett till dig eller har frågor om tjänsten är du välkommen att maila oss på info@masmastaren.se eller ringa oss på telefonnummer 023- 70 46 40.

Nycklar/låsbyte

Vad gör jag om jag tappat bort min nyckel?

+ -

Om det är under våra ordinarie öppettider (vardagar 8-12, 13-16) ska du ringa till Masmästarens Felanmälan på 023-70 46 40. Vi har huvudnyckel och kan hjälpa dig att komma in.

Om du blivit av med nyckeln eller blivit utelåst utanför ordinarie öppettider kan du ringa jouren på 020-641 641, de har då möjlighet att släppa in dig om du kan legitimera dig. Kostnaden för detta debiteras dig direkt av väktare via faktura eller kontant.

Vad gör man vid en förlorad nyckel, behövs ett låsbyte?

+ -

När en nyckel försvinner behöver du göra en felanmälan och av säkerhetsskäl behöver då ett låsbyte göras. Detta för att inte någon obehörig skall kunna ta sig in i din lägenhet. Kostnaden för låsbytet debiteras dig och du får en faktura på posten. Låsbytet sker så snart som möjligt, oftast nästa vardag.

Min nyckel har gått sönder! Vad kostar en ny?

+ -

Det kostar dig ingenting. Om din nyckel går sönder står Masmästaren för ny nyckel. Ta med den trasiga nyckeln och kom in till Masmästaren, så hjälper vi till med en ny nyckel.

Får jag göra egna kopior på mina nycklar så att en kompis eller släkting kan ha den?

+ -

Du får inte får göra kopior själv, utan det måste gå genom Masmästaren så att vi har koll på alla nycklar. Vi måste kunna säkerställa för kommande hyresgäster att det inte finns fler nycklar i omlopp till lägenheterna.

Vad händer om jag tappar bort min tagg/en elektronisk plastbricka?

+ -

Taggar är likvärdiga med nycklar, tappar du din tagg behöver du göra en felanmälan om det till oss samt beställa en ny. Kostnaden för detta debiteras dig.

Byte/överlåtelse/andra hand

Andrahandsuthyrning, är det tillåtet?

+ -

Generellt tillåter vi inte uthyrning i andra hand. Vid särskilda skäl, exempelvis studier på annan ort, tjänstgöring på annan ort/land, kan andrahandsuthyrning under en begränsad tid godkännas. Kontakta då Boservice för att få hjälp med att upprätta andrahandshyresavtal och få detta godkänt av Masmästaren.

Kan jag överlåta min lägenhet?

+ -

Om en hyresgäst önskar överlåta sitt hyresavtal på ny hyresgäst prövas den nya hyresgästen enligt Masmästarens uthyrningspolicy.

Kan jag byta lägenhet med någon?

+ -

Lägenhetsbyten mellan två hyresgäster, där den ena ej är hyresgäst hos Masmästaren prövas på samma sätt som vid en nyuthyrning. Kreditkontroller mm görs i sedvanlig ordning.

Felanmälan/Jour

Hur når jag jouren?

+ -

Utanför våra ordinarie öppettider anmäls akuta fel i lägenhet eller lokal till Masmästarens jour på telefon 020-641 641. Fel som ej är akuta anmäler Ni i vanlig ordning via felanmälan Mina Sidor på Masmästarens hemsida, eller via telefon på 023-70 46 40.

Jouren åtgärdar endast allvarligare fel i lägenheten. Som allvarliga fel räknas exempelvis helstopp i avlopp, inget vattenflöde eller att det saknas värme i hela lägenheten. Har du tappat bort lägenhetsnycklar utanför ordinarie öppettider ringer du jouren så kommer en väktare och släpper in dig. Tänk på att du måste kunna identifiera dig med ID-kort eller körkort. Kostnaden för detta debiteras dig direkt av väktare via faktura eller kontant.

Hur gör jag en felanmälan?

+ -

Enklast gör du en felanmälan via Mina sidor, eller kontaktar Boservice på tel 023-70 46 40. Om felet är akut och inträffar utanför kontorstid kontaktar du vår jour, 020-641 641.

Flytta in/ut

Det saknas en nyckel vid avflytt. Vad händer då?

+ -

Om inte samtliga nycklar till lägenheten lämnas till vårt kontor eller vår besiktningsman vid avflyttningsdagen måste vi byta lås. Denna kostnad debiteras dig.

Hur fungerar visning av lägenheten inför nästa hyresgäst?

+ -

Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer tillsammans överens om tid för visning.

Hur städar jag när jag flyttar ut?

+ -

Städning när du flyttar ur lägenheten är väldigt viktig. Tänk alltid att du lämnar lägenheten i det skick du själv skulle vilja ha den när du flyttar in. Är städningen dåligt utförd kan du själv få göra om den, alternativt städar en städfirma och du får stå för kostnaden.

För att underlätta har Masmästaren tagit fram foldern ”Städtips inför flyttningen”.

Förråd och bilplats

Jag behöver en bilplats. Kan jag hyra det av Masmästaren?

+ -

Masmästaren har ett stort antal parkeringsplatser som främst hyrs ut till våra hyresgäster. Det finns p-plats utan och med motorvärmare, uppvärmda garageplatser samt laddstation för elbil. Är du i behov av att hyra parkering till din bil? Vänligen kontakta oss på info@masmastaren.se eller på tel 023-704640 så kanske vi kan hjälpa dig.

Finns förråd att hyra?

+ -

Till varje lägenhet finns ett lägenhetsförråd. Dessa varierar i storlek, men är avsedda att klara de behov en hyresgäst normalt har gällande förrådsytor. Vid behov av mer förrådsytor finns ibland extra förråd att hyra, antingen i aktuell fastighet, eller kanske i någon närliggande fastighet i Masmästarens ägo. Kontakta oss på telefon 023-70 46 40, eller info@masmastaren.se, så kanske vi kan hjälpa till.

Hyresavtal/uppsägning

Hur säger jag upp min lägenhet?

+ -

Vi behöver uppsägningen signerad av samtliga parter som står på kontraktet. Man kan med fördel säga upp sin lägenhet via e-signering med mobilt bank-ID på Mina sidor. Det går också bra att skriftligen skicka in uppsägningen via brev eller lämna den personligen till ett av Masmästarens förvaltningskontor. Vi bekräftar sedan uppsägningen via Mina Sidor eller med brev.

Uppsägningstiden på lägenheten är alltid tre kalendermånader, och upphörandet av hyreskontraktet räknas från nästkommande månadsskifte och därefter tre månader fram i tiden.

Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad.

 

Mina sidor

Vad är Mina sidor och var hittar jag dessa?

+ -

Mina sidor är en tjänst för våra hyresgäster, men även för våra bostadssökande. Här kan du som hyresgäst utföra de flesta ärenden som uppstår kring ditt boende. Du kan göra en felanmälan, se betalningshistorik, skriva ut en hyresavi mm. Som bostadssökande kan du här bland annat göra intresseanmälningar på lediga lägenheter, prenumerera på vårt utbud av lägenheter. Du registrerar en användare för att logga in, men som hyresgäst hos Masmästaren kan inloggning med mobilt Bank-id erbjudas. Titta gärna in i tjänsten!

Renovering

Blir jag av med min lägenhet vid en stor renovering?

+ -

Nej, som hyresgäst är du alltid garanterad din hyresrätt, även om lägenheten genomgår en stor renovering. Däremot kan du tvingas att flytta under renoveringen. I så fall hjälper Masmästaren till att skaffa ersättningsboende under renoveringstiden.

Min lägenhet behöver renoveras. Vad gäller?

+ -

Alla lägenheter besiktigas vid in- och utflyttning. Där noteras uppkommer slitage och renoveringsbehov. Detta förs sedan in i en underhållsplan som Masmästaren har för varje fastighet. Prioriteringar görs sedan årligen, då alla renoveringsbehov vägs mot varandra. Där avgörs vad som kan göras det kommande året. Tyvärr så finns ej möjlighet att ta alla åtgärder i alla lägenheter på en gång, det finns helt enkelt inte ekonomiska möjligheter till det.

Normalt så renoveras en lägenhet löpande och med olika tidsintervaller, beroende på vad i lägenheten som avses. Tapeter t ex byts oftast var femtonde år vid behov, medans ett kök ska hålla ca 40-50 år.

Studentboende

Har Masmästaren särskilda studentlägenheter att hyra?

+ -

Nej, något särskilt studentboende finns ej hos Masmästaren. Däremot har vi många studenter som bor hos, då i vanliga hyresrätter och ibland delar flera studenter på en större lägenhet.

Söka bostad

Hur ställer jag mig i bostadskö?

+ -

Hos oss på Masmästaren finns ingen bostadskö. Det betyder att alla har samma möjlighet att söka våra lediga lägenheter. Här hittar du alla våra lediga lägenheter.

Vem får lägenheten?

+ -

För oss är det oerhört viktigt att ha nöjda hyresgäster i våra lägenheter, för vi vill att du ska trivas och att du ska bo hos oss länge. När vi får en ledig lägenhet presenteras den direkt på hemsidan och finns sökbar i sju dygn.

Vår filosofi är att lägenheten ska passa syftet som den potentiella hyresgästen har med sitt boende. T.ex. behöver ju någon som veckopendlar inte en stor 3:a och en äldre person kanske inte vill ha många trappor att behöva gå i. Bor du redan i någon av våra fastigheter men vill byta lägenhet, då går du tillväga på samma sätt och anmäler du ditt intresse på ledigt objekt.

Hur vet jag att det kommit ut någon ny lägenhet?

+ -

Ett bra sätt att hålla koll på lediga lägenheter är att prenumerera på notifikationer. Då får du ett mail varje gång en lägenhet blir ledig.

Jag vill flytta till annan lägenhet hos Masmästaren, hur gör jag?

+ -

Vi vill ju gärna att alla våra hyresgäster ska trivas så bra att ingen vill flytta ifrån oss. Tyvärr vet vi att många faktorer gör att en flytt blir nödvändig. Ändrade familjeförhållanden, arbetsförhållanden eller annat gör att en förändring av det privata boendet måste till. Självklart är vi tacksamma om du som redan bor hos oss, men som behöver förändra ditt boende stannar hos oss som hyresgäst, men i en annan lägenhet.

Masmästaren har ingen bostadskö, av skäl du kan läsa om på annat ställe här på hemsidan. Av samma skäl håller vi ej heller någon intern bostadskö. Vill du som bor hos oss hyra en annan lägenhet hänvisar vi till hemsidan, där alla lediga lägenheter marknadsförs. Det krav vi ställer på dig som boende hos oss är att du varit hyresgäst hos oss minst tolv månader för att få hyra annan lägenhet av oss. Har du gjort det är du välkommen att göra en intresseanmälan på lägenheter vi marknadsför till uthyrning. Särskild hänsyn tas till att du redan hyr av oss vid selekteringen av intresseanmälningar.

Trivselregler

Får jag grilla på balkongen?

+ -

1. Elgrill på balkongen
Du kan vara lugn, man får grilla på balkongen. Men för att minska brandrisken är det en elgrill som gäller. Håll koll så att det inte röker för mycket in till grannen och tänk på brandsäkerheten. Kol- och gasolgrillar är olämpliga på balkongen eftersom de skapar mycket rök och ökar risken för brand. Engångsgrillar är kolgrillar och ska alltså inte användas på balkongen. Kol- och gasolgrillar passar bättre på innergården!

2. Att grilla på gården
På innergården finns större valfrihet, här kan du grilla med elgrill, kolgrill eller gasolgrill. För bästa brandsäkerhet, dra ut grillen en bit från huset och håll koll på elden. Det är fortfarande du som är ansvarig för det som händer.

3. Uteplatsen
Den som kan njuta av en uteplats kan också njuta av att grilla. Precis som på balkongen fungerar en elgrill fint. Om uteplatsen ligger i anslutning till en innergård kan du grilla med kol- eller gasolgrill, men dra ut grillen en bit på gården så att det inte röker in till grannarna.

4. Grilla ALDRIG på inglasad balkong
Att grilla på en inglasad balkong eller direkt under en balkong är livsfarligt. Man kan nämligen drabbas av kolmonoxidförgiftning om rökgaserna inte ventileras bort som de ska. Hitta en bättre grillplats i det fria!

Sist, men inte minst. Trevlig grillning!

Får jag ha husdjur i hyresrätt?

+ -

Här är några riktlinjer för att både människor och husdjur ska trivas hos oss:

  • Håll hundar kopplade och katter under uppsikt
  • Plocka alltid upp husdjurens avföring
  • Se till att husdjuren inte besvärar allergiker i bostadsområdet
  • Det är inte acceptabelt att de skäller, jamar eller ylar så att grannar blir störda
  • Reptiler tillåts inte som husdjur i våra lägenheter

Kom ihåg att om ditt husdjur orsakat skador på lägenheten kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut.